• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Råd inför ev en ansökan med medsökande

Leo1993

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
5 Januari 2021
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
4
Poäng
11
Hej!
Jag har en familjemedlem som är i behov av ett samlingslån
Förutsättningar:
10 lån, totalt skuld 290 tusen. Varav 18 tusen på 2 kreditkort, totalt 30 tusen kr i kreditkort.
Kostnad per månad 7000 kr..
Snittränta 17%
Betyg 13%
Antal ff: 13, alla är borta 20e oktober.
Årsinkomst, cirka 400 tusen

Vad tror ni om följande:
Om jag går in som medsökande på hela beloppet.
Jag har betyg 0,1, årsinkomst på 460 tusen
Betaltid 10 år
Finns det chans till ett vettigt lån? Och med vettigt menar jag 8% i ränta, inte mer, då minska hans kostnader med 3500 kr.
Ny sökning om 1 år, för att han ska stå själv på lånet. För att få bort mig som medsökande antar jag att det är bara att göra en ny sökning på resterande belopp men att han står själv på ansökningen?

Och hur tror ni mitt betyg kommer påverkas? Som medsökande


Tack på förhand!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Sök själv. Ni kommer att få mycket bättre ränta. Dessutom så tar du lika stor risk, betalas inte lånet är du betalningsskyldig oavsett om du är medsökande eller själv.
 

Leo1993

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
5 Januari 2021
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
4
Poäng
11
Sök själv. Ni kommer att få mycket bättre ränta. Dessutom så tar du lika stor risk, betalas inte lånet är du betalningsskyldig oavsett om du är medsökande eller själv.
Tack för svar! Att söka själv är inte ett alternativ. Utan det är ovan förutsättningar som gäller i så fall
 

lån

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
26 September 2013
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Ja jag håller med Terry, om du ställer upp på det vore det toppen för familjemedlemmen i fråga som kommer få ett superbetyg när hen varken har några förfrågningar eller skulder synliga :)
Chansen bör öka (svårt att säga hur mycket) för att få bättre ränta om ett år när det är dags för denne att samla lånen ensam.

EDIT: Ser nu att det inte var ett alternativ att göra så
 

Leo1993

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
5 Januari 2021
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
4
Poäng
11
Ja jag håller med Terry, om du ställer upp på det vore det toppen för familjemedlemmen i fråga som kommer få ett superbetyg när hen varken har några förfrågningar eller skulder synliga :)
Chansen bör öka (svårt att säga hur mycket) för att få bättre ränta om ett år när det är dags för denne att samla lånen ensam.

EDIT: Ser nu att det inte var ett alternativ att göra så

Mhm, jag förstår att det bästa är att jag söker själv. Men jag vill inte stå som huvudlåntagare
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Han har ett dåligt betyg, för att inte säga uselt. Kan inte tänka mig en ränta under 8% men större under har skett.
 

Amiro

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
21 Oktober 2020
Meddelanden
588
Mottagna reaktioner
150
Poäng
357
Han har ett dåligt betyg, för att inte säga uselt. Kan inte tänka mig en ränta under 8% men större under har skett.

Usel skulle jag ibte sägs blir inte kanon ränta men viktigaste o få lånet sen nästa år sänja ränta... och lån borde han få
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 309
Mottagna reaktioner
695
Poäng
637
Får man fråga varför du inte vill stå på lånet själv? Du skriver att du inte vill men inte av vilken anledning. Nyfiken på varför då det, som det tidigare skrivits, är lika stor risk om din familjemedlem inte vill betala lånet.
 

Leo1993

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
5 Januari 2021
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
4
Poäng
11
Får man fråga varför du inte vill stå på lånet själv? Du skriver att du inte vill men inte av vilken anledning. Nyfiken på varför då det, som det tidigare skrivits, är lika stor risk om din familjemedlem inte vill betala lånet.
Känsla bara. Vi har fått ett erbjudande nu på 9% ränta. Får hoppas att allt går igenom nu
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp